Thursday, August 10, 2017

2017-08-10 התנהלות תנועת המחאה

התנהלות תנועת המחאה
דוגמאות היסטוריות מצביעות על תנועות מחאה שהפכו לאלימות וירדו מהפסים. לדוגמה - המהפכה הצרפתית והמהפכה הרוסית. לעומת זאת היו תנועות מחאה שהתנהלו אחרת. לדוגמה - המהפכה האמריקאית, או מחאת האוהלים בהונג-קונג 2013-4.  אין מניעה, מן הראוי, ואף רצוי שיהיו קבוצות שונות במחאה.  לאנשים שונים מוקדי עניין שונים, וזה לגיטימי. אנחנו בעד חופש הביטוי וחופש המחאה. לכן אף קבוצה אינה יכולה להכתיב לקבוצה אחרת מה מותר ומה אסור לומר. רצוי שקבוצות המחאה השונות יתנהלו בצורה מתוקנת, עם פגישות חברים, דיונים והצבעות.  מעבר לכך, רצוי שתתקיים שקיפות מינימלית בין הקבוצות השונות במחאה.  שקיפות מינימלית כוללת לדוגמה - הצהרת מטרות, וגילו מקורות המימון. ללא התנהלות מתוקנת וללא שקיפות, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים.  יתרה מזאת, ללא שקיפות מינימלית, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף בידי גורמים עלומים... 




     

    

תמונות. מחאה חברתית: המהפכה האמריקאית - הצהרת העצמאות 1776, המהפכה הצרפתית 1789 - מות מארה,  המהפכה הרוסית  - המרד על הפוטמקין - 1905, אירועי מאי 1968 - פאריז, מחאת האוהלים-אהבה ושלום - הונג-קונג 2013-14, אוגוסט 2011 בתל-אביב.
_________
תודות ל"הארץ", הפכתי בשבועיים האחרונים ללהיט בין החטיאריות ברחבי המדינה... 🙂 שחקנית במחזמר קנתה לי סנדוויץ, ואח"כ הופיעה יפה. הייתה שיחה מעניינת. ניסיתי לשמור אותה ברמה אקדמית - על "התנהלות קבוצתית במחאה החברתית". דוגמאות היטוריות של התנהלות מחאות שעברו גלגולים שונים - המהפכה הצרפתית, מלחמת העצמאות של ארה"ב, המהפכה הקומוניסטית, המחאה של מאי 68 בפריז, מחאת האוהלים בארה"ב, הונג-קונג, ישראל.
* מלחמת העצמאות של ארה"ב 1776- החלה כמחאה נגד העריצות של מלך אנגליה. במקרה זה, המהפכה התנהלה בצורה יחסית מתוקנת. המסמך ההיסטורי, הוא כמובן "הצהרת העצמאות", שהייתה הדוגמה לרבים אחריו, כולל הצהרת העצמאות של מדינת ישראל.
המהפכה הצרפתית 1789 - בסופו של דבר, אחת התמונות שנצרבו בזיכרון היא מותו של מארה, ממנהיגי המהפכה, שנרצח על ידי שרלוט קורדה - חלק מהאלימות והטרור בין פלגי המהפכה. המהפכה החלה כמחאה נגד העריצות של המלוכה והכנסיה, תחת הססמה "חירות, שוויון ואחווה", אבל מהר מאד התדרדרה לאלימות פנימית.
* המהפכה הרוסית 1905-1917 - החלה כמחאה של חיילי הציא הרוסי, אבל מהר מאד המפלגה הקומוניסטית השתלטה על המהפכה. וגם מהפכה זאת הפכה לגל אלימות פנימי, וסופו הטרור של לנין ושל סטלין.
* מאי 1968 בפאריז - המחאה התנהלה בחלקה תוך נסיון להתנהלות קבוצתית מאורגנת על פי רובעי העיר פריז.  המפגינים "התנחלו" באוניברסיטאות ובבתי החרושת, והביאו להשבתה כללית של הכלכלה הצרפתית, ולמעשה גם השלטון המרכזי בפריז.
* מאהל המחאה בהונג-קונג - אהבה ושלום 2013-14 - הייתה באופן ברור מחאה שהייתה מבוססת על נסיון להתנהלות קבוצתית המבוססת על דיונים והצבעות שוויוניות. אחת הסיבות - הדרישה של המחאה הייתה קשורה לשיטת הבחירות של השלטון בהונג קונג, ודרישה לבחירות כלליות ישירות.

ואצלנו???
במחאת האוהלים בישראל, שהחלה ברוטשילד 2011-12, היו נסיונות לקיים מנגנון דיונים קבוצתיים.  אבל מעולם לא הצליחו לקיים מגנון התנהלות קבוצתית מתוקנת של ממש.
משום מה, התרבות הזאת, שפעלה היטב בארה"ב ב- 1776, ובהונג קונג בשנת 2013-14, ושהייתה מוכרת ומקובלת בארץ לפני מאה שנה (לדוגמה - קבוצות, קיבוצים, מושבים) - דעכה ונעלמה.
התנהלות קבוצתית שוויונית ושקיפה היא עניין עקרוני ויסודי במאבק חברתי מתוקן.
חידוש תרבות ההתנהלות הקבוצתית השוויונית והדיונית (דליברטיבית) היא עניין מרכזי לשיקום חברה מתוקנת בישראל גם ברמה הלאומית.  לכן, חידוש תרבות ההתנהלות הקבוצתית במחאה החברתית צריך להיות מטרה בפני עצמה.

בפועל
  • אין מניעה, מן הראוי, ואף רצוי שיהיו קבוצות שונות במחאה.  אנחנו בעד חופש הביטוי וחופש המחאה. לכן אף קבוצה אינה יכולה להכתיב לקבוצה אחרת מה מותר ומה אסור לומר.
  • ראוי שהקבוצות השונות יתנהלו באופן מתוקן, שוויוני, ושקיף בתוכן פנימה. כלומר - פגישות, דיונים, הצבעות. אבל כמובן שאי אפשר להגיד לאנשים אחרים איך לנהל את עסקיהם. 
  • יחד עם זאת, היה רצוי שהקבוצות השונות יתנהלו בשקיפות מינימלית בין הקבוצות: א) עצם קיומן (לא להקים קבוצות סודיות - גם זה כבר היה לנו), ב) המטרות המוצהרות. ג) מקורות המימון. 

ללא התנהלות שקיפה ופתוחה של הקבוצות השונות במחאה, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים. יתרה מזאת, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף.

דיון בפייסבוק
יתנהלו בצורה מתוקנת, עם פגישות חברים, דיונים והצבעות. מעבר לכך, רצוי שתתקיים שקיפות מינימלית בין הקבוצות השונות במחאה. שקיפות מינימלית כוללת לדוגמה - הצהרת מטרות, וגילוי מקורות המימון. ללא התנהלות מתוקנת וללא שקיפות, אנשי המחאה אינם שונים במאומה מאלה שנגדם הם מוחים. יתרה מזאת, ללא שקיפות מינימלית, גם אם המחאה תתרחב, תמיד יהיה חשש שתעבור מחטף בידי גורמים עלומים...
קראו את הפוסט השלם:
ישבתי בארומה לונדון מיני-סטור, יפה, והתנהלות קבוצתית במחאה החברתית קדימון זה יושלם מחר מחרתיים. אשמח…
INPROPERINLA.BLOGSPOT.COM
LikeShow more reactions
Comment
Comments
Varda Dicker
כמה חכם
LikeShow more reactions
Reply12 hrs
Manage
Sigalit Kesler
והעיקר שיירשם פרוטוקול וכל הצעה לסדר תעלה להצבעה. חחחחחחחח זרררררררררניק מלך !!
LikeShow more reactions
Reply
2
11 hrs
Manage
Tiki Vidas
בינתיים מסתבר שאין שקיפות ויש הרבה חילוקי דעות ומאבקי אגו....וחבל
LikeShow more reactions
Reply11 hrs
Manage
LikeShow more reactions
Reply10 hrs
Manage
חוה אדר צדקה
זה מה שאני טוענת גם שקיפות שם המשחק אחרת מה עשינו...מה שהם עושים יפה המשיך ללמד ממך
LikeShow more reactions
Reply9 hrs
Manage
Joseph Zernik Sigalit Kesler סיגלית, אני דווקא לא הזכרתי פרוטוקולים... אבל כיוון שאת העלית את עניין הפרוטוקולים, כיוון שאת עורכת דין, כיוון שאת גם פעילת מחאה נגד השחיתות, וכיוון שאת גם הופעת בענייני המחאה כבאת כוח (למראית עין) בבג"ץ, יש לי שאלה אליך בענייני פרוטוק...See More
LikeShow more reactions
Reply
2
5 hrsEdited
Manage
Joseph Zernik
פסק דין בעתירת התנועה להגינות שלטונית נ שר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט (5122/06) -http://elyon1.court.gov.il/.../220/051/c09/06051220.c09.pdf
LikeShow more reactions
Reply5 hrs
Manage
Joseph Zernik
כמובן שזה די מצחיק, כש"התנועה להגינות שלטונית" מגישה בג"ץ נגד שר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון, ומנהל בתי המשפט, וטוענת שהם פועלים כרמאים... זה כמו להגיש תלונה למאדאם, על כך שהיא מנהלת בית בושת... 
LikeShow more reactions
Reply
2
5 hrs
Manage
Joseph Zernik
או בקיצור: פרשת "הפרוטוקולים המפוברקים" של השופטת ורדה אלשייך הייתה עניין שולי בהשוואה למה שמתרחש בבית המשפט העליון. ואכן, בתגובה לתלונה עליה לנציב תלונות הציבור על השופטים, ורדה אלשייך טענה להגנתה: גם בית המשפט העליון מתנהל כך כל הזמן. ותגובת נציב תלונות הציבור על השופטים: "נתלתה באילן גבוה"... 
LikeShow more reactions
Reply5 hrs
Manage
Joseph Zernik
השופטים ועורכי הדין הם קדקוד השחיתות השלטונית בישראל! Sigalit Kesler
LikeShow more reactions
Reply
1
5 hrsEdited
Manage
Shabtay Av
מחאת האוהלים בהונג קונג זרניק??
אין לך את זה ביותר תעמולת סי איי איי?
LikeShow more reactions
Reply
1
4 hrs
Manage
דינה עבט
זה נשמע בלתי אפשרי
LikeShow more reactions
Reply2 hrs
Manage
Benny Meiri
יפה דורש יפה מקיים . כששלחתי לך הודעה במחשב על המחאה שלנו בהבימה הערב וביקשתי להידבר , אפילו לא טרחת להגיב . , העניין אם פיך וליבך אכן שווים .
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
"כששלחתי לך הודעה במחשב על המחאה שלנו בהבימה הערב וביקשתי להידבר"??? אין לי מושג על מה אתה מדבר. מעולם לא קיבלתי כל הודעה ממך בעניין. חוץ מזה, אני לא מנהל את המחאה בת"א או בשום מקום אחר, והערב אני בכלל מתחיל בפ"ת, מקווה להגיע לת"א בהמשך... Benny Meiri
LikeShow more reactions
Reply
1
1 hrEdited
Manage
Armando Yanez At world wide are protesting against their criminals governments.....I do too
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
אבל כיוון שאנחנו כבר סוג של מידברים כאן דרך פייסבוק, אוסיף: אחד הדברים שמטרידים אותי בקשר לקבוצה שלכם הוא הסודיות בעניין המימון. כתבתי בפוסט, שלדעתי, צריכה להיות שקיפות בסיסית בין הקבוצות לגבי מטרות (אפילו אם הן שונות), לגבי מקורות מימון. על פי סיניה, הקבוצה שלכם ממומנת על ידי "מיליונרים נחמדים". אבל עד היום, למרות ניסיונות חוזרים, לא הצלחתי למצוא אף אחד מהקבוצה שלכם, שיהיה מוכן לזהות בשם את "המיליונרים הנחמדים". מבחינתי, המצב הזה, של מימון סודי של פעילות פוליטית, דומה מאד להון-שלטון - עניין שקבוצות אחרות מוחות נגדו באופן קבוע. אז אולי במסגרת ההידברות כאן, תהיה מוכן לגלות מי הם "המליונרים הנחמדים"??? Benny Meiri
LikeShow more reactions
Reply
1
1 hrEdited
Manage
Benny Meiri
אנו קבוצה חדשה שנוסדה לפני כשבועיים ההוצאות היחידות שלנו הייו עבור השכרת מערכת הגברה הערב . אורן סימון שילם זאת מכיסו ואנו (המייסדים ) נשתתף גם כן . לשבוע הקרוב אין לנו פתרון ולכן אם לא נשיג תרומות נאלץ להכניס יד לכיסנו . אנו פונים לכל מיני אנשים שירימו תרומה , בינתיים אנו רק בשלב של דיבורים .. אני מקווה שברור לך שרוב התורמים לא ירצו בפירסום שמם . אנו בשלב הקמה שלגוף משפטי שיהיה מבוקר ע"י עורך דין ורו"ח שיפקחו על הענין הכספי ויוציאו דוחות בהתאם . שם יהיה כתוב הכל , איני יודע עדיין כיצד ננהג בשמות התורמים איני יודע עדיין מה הנוהל בענין וכשנקבל חוו"ד מוסמכת בעניין מבטיח לך שננהג בהתאם , אגב הקבוצה הינה התארגנות קצת שונה ממה שהיה בפברואר שם היה דבר שונה שרק בשיחה אוכל לידע אותך . על כל פנים גם שם יש תורמים שעומדים על כך שלא יפורסם שמם אלא רק בפני רשויות החוק ואכן דוחות בעניין הוגשו ע"י חברת ההפקה של האירוע שמימנה את מחצית העלות .
LikeShow more reactions
Reply1 hrEdited
Manage
Joseph Zernik
לא זה מה שסיניה אמרה בפגישה בביתה של מירה סטריק לפני מספר חודשים, ולחוד, זה גם לא מה שאמרו אחרים מהקבוצה שלכם לגבי מימון ה"הפקה" בכיכר רבין בתחילת שנה זאת. בשני המקרים דיברו על מימון על ידי "מיליונרים נחמדים", ובשני המקרים סירבו לגלות מיהם "המליונרים הנחמדים".
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Benny Meiri
סיניה לא אמרה דברים שונים כי אין כאלה וכן אכן היו גם שני מיליונרים שביקשו שלא לגלות את שמם . למעלה ממחצית הסכום הגיע מקופת חברת ההפקה שיזמה את האירוע .
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
עלות ה"הפקה" של עצרת "ביבי הבייתה" בכיכר רבין בתחילת השנה הוערכה בקרוב לחצי מיליון ש"ח. אז אתה רוצה להגיד לי שסיניה, אורן סימון, זאב לביא, גונן בן-יצחק וישי הדס מימנו את ה"הפקה" מכיסם???
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Benny Meiri
אתה מערב שימחה בשימחה , מה שהיה ברבין היה ברבין עם חברת הפקה ומיליונרים כיום יכולנו להעמיד מכסנו 500 שקלים דמי השכרת מערכת ההגברה
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
אז אכן יש שני "מליונרים נחמדים" ברקע... ואסור לגלות את שמם... ואם מותר לשאול מאיפה נוצרה "קופת חברת ההפקה" שתרמה על פי מה שאתה אומר מאות אלפי שקלים ל"הפקה"???
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Benny Meiri
ברגע שהמנכ"ל של החברה אמר עלי לא שאלנו כי יודעים אנו לאיזה גוף שייכת החברה
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
אז לאיזה גוף שייכת החברה?
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Benny Meiri
לקיבוץ מסוים
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
מה הסודיות כאן? איזה קיבוץ?
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Benny Meiri
בדוק מי מפיק את העצרות לרבין בכיכר ותדע זה הרמז שתקבח ממני
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Benny Meiri
גם את אירועי יום הגאוה בירושליים בשבוע שעבר
LikeShow more reactions
Reply1 hr
Manage
Joseph Zernik
לדעתי, יש לצפות לשקיפות בסיסית בין קבוצות המחאה. לא רמזים. לדעתי, עצרות רבין הן לא חלק מהמחאה עליה אנחנו מדברים, וכן לא אירועי יום הגאווה בירושלים.
LikeShow more reactions
Reply1 hrEdited
Manage
Benny Meiri
מצטער ידידי . עצרת בכיכר רבין לא שייכת לעניין . בעניין התורמים קיבלת את כל המידע שאני יכול להעביר כולל בונוס של רמזים . , מעניין מדוע אינך דורש מידע דומה מפ"ת שהרי שם אף אחד לא מדבר על המימון , רוב האנשים אינם יודעים מי בועד ואת מה הוא מנהל ומה חלוקת התפקידים בינו לבין החבורה שסובבת את מני נפתלי . אותי למשל כל הדברים הללו אינם מעניינים . אני מתרכז בשלי ולא אכפת לי מהיכן השגתם מימון להפגנות שלכם ברבין וכמה וגם עכשיו איני תוחב אפי בענינים אלה שלכם . .לעצם הענין ביקשתי שיתוף פעולה ואתם אפילו לא הועלתם לענות לטלפןו , . . עצרות ררבין ויום הגאוה הם רק רמזים מי היא חברת ההפקה , בטוחני שאיש פיקח כמוך ידע מי היא תוך שעות ספורות . ותראה עד כמה שקופים אנו שאני דן איתך בפרהסיה בענין שאתה וקבוצתך מסתירים מעיני כל
LikeShow more reactions
Reply51 mins
Manage
Joseph Zernik
א) אין לי "קבוצתך" - אני נודד. ב) למיטב ידיעתי לקבוצה שמפגינה בת"א אין בכלל מימון. ג) לגבי הקבוצה בפ"ת - הם בחרו בוועד בהצבעה בפגישה שנערכה לפני כשבועיים. ולפי דעתי, מן הראוי שיפרסמו את שמות חברי הוועד, אם עדיין לא פרסמו. ומן הראוי שיפרסמו אם יש מקורות מימון. ד) "מיליונרים נחמדים" שכותבים המחאות שמנות, אבל נשארים אנונימיים, ורמזים בבונוסים אינם נחשבים אצלי לשקיפות. Benny Meiri
LikeShow more reactions
Reply
1
37 minsEdited
Manage
Benny Meiri
צ'רניק בו תפסיק להיתמם , אני סיפרתי לך הרבה יותר ממה שמקובל . נראה אותך פונה למני נפתלי בנושא השקיפות ואלו תשובות תקבל
LikeShow more reactions
Reply30 mins
Manage